Innføring i markedsføringsrett

Advokat Martin Berggreen Rove gir deg en god innføring i markedsrett.

Timer

3 juridiske timer

Fagområde

Publisert: 20. jun. 2023

Ajourført: 1. nov. 2023

Kursavgift

Medlemmer: 2 200 NOK ekskl. mva.

Andre: 2 900 NOK ekskl. mva.

Pris for abonnenter 0 NOK

INNFØRINGSKURS

Hva lærer du?

Arbeider du med eller rådgir du noen som driver med salg av varer og tjenester eller er du en nysgjerrig forbruker eller næringsdrivende? Da må du vite litt om markedsføringsrett og tilgrensende områder. Dette kurset gir deg et godt utgangspunkt på området, krydret med praktiske eksempler.

Kurset gir en innføring i markedsføringsrett og noen tilgrensende områder. Både forbrukervernet som næringsdrivende må forholde seg til og plikter og rettigheter for næringsdrivende belyses. I tillegg fremheves og forklares noen helt sentrale begreper som er nødvendig å ha kontroll på for å praktisere på området.

  1. Oversikt over markedsføringsretten – reglene om handelspraksis
  2. Forbrukervern
  3. Vern av næringsdrivende

NB: På slide 25 i kursdokumentasjonen presenteres forbudet mot skjult reklame, som tidligere var regulert i markedsføringsloven § 3. Ved en lovendring som trådte i kraft fra 1. oktober 2023, reguleres forbudet mot skjult reklame nå i markedsføringsloven § 8 og § 28. Vedlagt kursdokumentasjon er oppdatert.

Hvem passer kurset for?

Advokater og jurister som ønsker en innføring innen markedsføringsrett. Kurset er også relevant for andre som ønsker grunnleggende kunnskap om markedsføringsrett.

Leksjoner

Leksjon 1: Innledning

  • Innledning og plassering av emnet i det rettslige landskapet
  • Historisk tilbakeblikk og internasjonal påvirkning
  • Noen sentrale begreper og konsepter
    • Gjennomsnittsforbrukeren
    • Hvordan identifisere gjennomsnittsforbrukeren
    • Etterlatt helhetsinntrykk
Advokat Martin Berggreen Rove,
Orkla ASA, Oslo

Leksjon 2: Markedsføringsloven

  • Om markedsføringsloven og oversikt over loven
  • Alminnelige bestemmelser
Leksjon 3: Forbrukervern

  • Påvirkningsvilkåret
  • Urimelig handelspraksis
  • Villedende handlinger
  • Villedende utelatelser
  • Aggressiv handelspraksis
  • Negativt salg
  • Forbud mot telefonsalg og adressert post
  • Elektroniske markedsføringshenvendelser
  • Særlig om beskytelse av barn
  • Urimelige avtalevilkår
Leksjon 4: Forbrukervern fortsettelse
Leksjon 5: Vern av næringsdrivende

  • Innledning
  • God forretningsskikk
  • Villedende forretningsmetoder
  • Sammenlignende reklame
  • Utilstrekkelig veiledning
  • Etterligningsvernet
Leksjon 6: Håndheving og sanksjoner

  • Øvrig relevant regulering
    • Andre relevante lover
  • Avslutning
    • Markedsføringsretten som kommersielt verktøy
    • Sentrale rettskilder

Foredragsholdere

Praktisk informasjon

Du kan se kurset flere ganger og selv bestemme hvor stor del du ønsker å se av gangen. For å få godkjent etterutdanningstimer må hele kurset gjennomføres og kontrollspørsmålene besvares. Kurset er tilgjengelig i 180 dager fra kjøpsdato eller så lenge du har aktivt abonnement.

Publisert: 20. jun. 2023

Ajourført: 1. nov. 2023

Kontaktpersoner

Medie- og markedsrett

Vi arrangerer Det årlige medie- og markedsrettskurset i september. På kurset behandles aktuelle problemstillinger og temaer. I tillegg får du naturligvis en gjennomgang av rettspraksis på området det siste året. JUS tilbyr også en rekke e-læringskurs innenfor fagområdet.

Mer informasjon om fagutvalget