Nye mediebegreper
Dette kurset gir en omfattende forståelse av det moderne medielandskapet, fra grunnprinsippene for ytringsfrihet til reguleringen av nye medier og markedsføring.
Kursavgift
Medlemmer: 1 600 NOK ekskl. mva.
Andre: 2 200 NOK ekskl. mva.
Pris for abonnenter 0 NOK
INNFØRINGSKURS
Hva lærer du?
Kurset gir en grundig forståelse av det moderne medielandskapet gjennom ti leksjoner. Fra å utforske det utvidede mediebegrepet og ytringsfrihetens grunnprinsipper til å dykke inn i reguleringen av nye medier og EU-forordninger som Digital Services Act og Digital Markets Act. Kurset dekker også rettslig regulering av markedsføring, inkludert merking av retusjert reklame, og gir innsikt i kringkastingslovens regler og tilsynsordninger. Med fokus på ansvar for innhold, inkludert bruk av kunstig intelligens i mediene, avsluttes kurset med en oppsummering som balanserer ulike juridiske hensyn i dagens medieverden.
Leksjoner
Leksjon 1: Det utvidede mediebegrepet
|
Partner Ida Brabrand, Brækhus Advokatfirma , Oslo |
Leksjon 2: Begrepet «plattform»
|
|
Leksjon 3: Rettslig regulering av de nye mediene
|
|
Leksjon 4: Regler for markedsføring
|
|
Leksjon 5: Forskrift om merking av retusjert reklame
|
|
Leksjon 6: Kringkastingslovens regler
|
|
Leksjon 7: Tilsynsordninger
|
|
Leksjon 8: Ansvar for innhold
|
|
Leksjon 9: Bruk av kunstig intelligens
|
|
Leksjon 10: Oppsummering
|