Livestream: Det årlige opphavsrettskurset
Følg kurset digitalt og direkte, der du er! Her får du nyheter på rettsområdet det siste året, samt en rekke aktuelle problemstillinger, av nasjonal og internasjonal karakter. Det årlige opphavsrettskurset arrangerer vi i samarbeid med Norsk forening for opphavsrett.
Tid
13. – 14. mar.
Påmeldingsfrist: 13. feb.
Timer
11 juridiske timer
Fagområde
Kursavgift
Medlemmer: 7 100 NOK
Andre: 9 150 NOK
Pris for abonnenter 0 NOK
AJOURFØRINGSKURS
Hva lærer du?
Det årlige opphavsrettskurset, arrangert av Juristenes Utdanningssenter og Norsk Forening for Opphavsrett, nærmer seg!
Her tar vi opp de mest aktuelle spørsmålene og holder deg oppdatert på den nyeste rettsutviklingen. I tillegg til en oppsummering av årets viktigste nyheter innen opphavsrett, vil årets kurs utforske en rekke spennende problemstillinger med både nasjonal og internasjonal relevans.
Du kan melde deg på kurset enten fysisk eller digitalt via livestream. Hvis du ønsker å melde deg på det fysiske kurset, trykk her.
Hvem passer kurset for?
Kurset er rettet mot jurister, advokater, akademikere, og andre fagpersoner som arbeider med eller har interesse for opphavsrett.
Program / /
Skriv ut9:30 | Velkomstkaffe, registrering og mingling | |
10:00 | Velkommen ved JUS og kursleder | |
10:05 |
Nytt i opphavsretten Associate professor Liliia Oprysk og professor Harald Irgens-Jensen, henholdsvis UiB og UiO, går gjennom de viktigste nyhetene i opphavsrettslig lovgivning og rettspraksis. |
Førsteamanuensis Liliia Oprysk, Det juridiske fakultet, UiB, Bergen Professor Harald Irgens-Jensen, Universitetet i Oslo, Institutt for Privatrett, Oslo |
11:05 | Pause | |
11:20 | Nytt i opphavsretten - fortsettelse | |
12:05 | Pause | |
12:20 |
Nytt fra departementet Fagdirektør Espen Arneberg Børset orienterer om saker som departementet arbeider med innen opphavsretten. |
Fagdirektør Espen Arneberg Børset, Kultur- og likestillingsdepartementet, Oslo |
12:50 | Lunsj | |
13:50 |
Revisjon av åndsverkloven - paneldebatt I denne paneldiskusjonen vil vi dykke ned i de foreslåtte endringene i åndsverksloven, med særlig fokus på gjennomføringen av EUs digitalmarkedsdirektiv. Diskusjonen vil ledes av Torger Kielland fra UiB, og panelet vil bestå av eksperter innen opphavsrett og digitale medier. Vi vil utforske hvordan de nye reglene kan påvirke rettighetshavere, plattformer og brukere, samt hvilke utfordringer og muligheter som ligger foran oss. |
Advokat Hans Marius Graasvold, Advokatene Graasvold & Stenvaag AS, Oslo Advokat Marte Thorsby, CMS Kluge Advokatfirma AS, Oslo Senior Content Manager Haakon Li Dragland, Telenor, Fornebu Professor Torger Kielland, Det juridiske fakultet, UiB, Bergen Advokat/partner Knut Glad, Advokatfirmaet Føyen AS, Oslo Komponist Ole Henrik Antonsen, Kunstnernettverket og NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfattere, Oslo |
14:35 | Pause | |
14:50 | Paneldebatt - fortsettelse | |
15:35 | Pause | |
15:45 |
Praktisk rettighetshåndtering ved sammensatte produksjoner Sammensatte produksjoner, for eksempel en filmproduksjon, involverer en rekke rettighetshavere og andre parter med økonomisk interesse i produksjonen. Det kan reise en rekke faktiske og rettslige utfordringer. Advokat Stine Helén Pettersen redegjør for involverte parter, spørsmål som kan oppstå og hvordan de kan håndteres. |
Partner/Advokat Stine Helén Pettersen, Ræder Bing Advokatfirma AS, Oslo |
16:30 | Pause | |
16:45 |
Nordiske rettighetshaveres møte med utenlandske krav Flere nordiske opphavere og utøvende kunstnere har i de senere år blitt introdusert for det internasjonale markedet, flere ganger med hell. Vilkårene i utenlandske kontrakter kan imidlertid være ganske annerledes enn de man er vant til i Norden. Senior Legal Counsel Martina Zraly i Salomonssen Agency orienterer om utfordringene og hvordan de kan løses. |
Senior Legal Counsel Martina Zraly, Salomonssen Agency, Stockholm |
17:30 | Slutt for dagen | |
19:30 | Aperitiff | |
20:00 | Middag for de som bor på hotellet |
9:30 |
Lawful Access, TDM and Generative AI under EU Copyright Law Article 3 and 4 of the DSM Directive, which may arguably serve as legal basis for training AI on copyright protected works, both require that the user have “lawful access” to the works in question. In other parts of EU copyright law, we find similar, but not identical requirements as “lawful use” and “lawful source”. Professor Thomas Margoni, KU Leuven, discusses the contents of the requirement of lawful access and its implications for rightsholders and developers of AI. |
Professor Thomas Margoni, Centre for IT & IP Law, Leuven |
10:15 | Pause (litt lenger pause grunnet utsjekk for de som bor i Sandefjord) | |
10:45 |
Remuneration of rightsholders for the training of AI-models, particularly based on DSM art. 4 There is a growing recognition that human creators should receive some remuneration when the materials they have created are used to train AI. Professor Inger Ørstavik, Professor Ole-Andreas Rognstad and Research Fellow Guro Bøe Linnet discuss possible economic justification models for such remuneration, how they fit with the European copyright framework (notably DSM art. 4) and various remuneration schemes compatible with the current legal framework. |
Stipendiat Guro Bøe Linnet, Universitetet i Oslo, Oslo Professor Inger Berg Ørstavik, Institutt for Privatrett, Universitetet i Oslo, Oslo Professor Ole-Andreas Rognstad, Universitetet i Oslo, Institutt for Privatrett, Oslo |
12:00 | Pause | |
12:15 |
The project “MIMIR” on copyrighted content The “MIMIR” project is a joint project between the National Library of Norway, the University of Oslo, and the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) that has set out to assess the value of copyright-protected content in large generative language models. One of the participants, Professor Lilja Øvrelid at the Department of Informatics, University of Oslo, explains the project’s methodology and findings. |
Professor Lilja Øvrelid, University of Oslo, Department of Informatics, Oslo |
13:00 | Avsluttende lunsj |